Автор конспекта:
Автор(ы): — Изверова Елена Петровна, Афанасьева Тамара Владимировна

Место работы, должность: — Учителя английского языка и экологии

Регион: — Саратовская область

Характеристики урока (занятия) Уровень образования: — основное общее образование
Уровень образования: — среднее (полное) общее образование

Целевая аудитория: — Учащийся (студент)
Целевая аудитория: — Учитель (преподаватель)

Класс(ы): — 9 класс
Класс(ы): — 10 класс
Класс(ы): — 11 класс

Предмет(ы): — Английский язык
Предмет(ы): — Экология

Цель урока: — 1. Совершенствовать коммуникативные умения учащихся на основе языковых, лингвострановедческих и социокультурных знаний. 2. Закрепить лексический материал по теме «Охрана окружающей среды» 1. Ознакомить с реалиями англоговорящих стран.

Тип урока: — Комбинированный урок

Используемые учебники и учебные пособия: —

  • Т.Б.Клементьева, J.A.Shannon «Счастливый английский-2
  • Т.Б.Клементьева,J.A.Shannon «Счастливый английский-3
  • В.П.Кузовлев… «Английский язык» 7 класс
  • Используемая методическая литература: —

  • «Методическая мозаика»,2003, №1
  • «Методическая мозаика», 2003,№2
  • «Методическая мозаика», 2004, №1
  • Краткое описание: — . Это бинарный урок (английский язык +экология).Этот урок является продолжением темы «Животный мир Австралии» и обобщением темы «Охрана окружающей среды»,с которой начали знакомиться в 9 классе (Т.Б.Клементьева, J.A.Shannon «Счастливый английский-2). Урок носит коммуникативную направленность с применением дифференцированного подхода.

    I. Начальный этап урока:
    1) Приветствие, введение в тему урока.
    T.: Good morning, children!
    Today we are going to discuss the problems of environment. What do you think the theme “Think Globally, Act Locally!” means?
    P1: “Think Globally” means that we must think about our globe.
    P2: That means we must think about the whole world and its problems.
    P3: “Act Locally” means we must act in our town, in our country…
    P4:”Act Locally” means we must defend our wildlife.
    You are right! We must defend plants and animals

    2) Warm- up Activities.
    T: On page 227 you see exercises 1 and 2. You should decide if the animal is a monotreme, marsupial or placental. And while doing exercise 2 you should match the words.
    P1: Koala is a marsupial.
    P2: Bat is a placental.
    P3: Dolphin is a placental.
    P4: Platypus is a monotreme.
    P5: Kangaroo is a marsupial.
    P6: Seal is a placental.
    — T: Which 2 words have you linked in exercise 2?
    P7: “Monotreme” and “egg”
    P8: “Pouch” and “marsupial”
    P9: “Bird” and “parrot”
    P10: “Placental” and “whale”
    — — — 3) Phonetic Activities.
    T.: There is a poem on page 227. Listen to me. ( Включаю аудиозапись музыкального сопровождения к телепрограмме «В мире животных» и читаю стихотворение из учебника Т.Клементьевой, Шеннон «Happy English-III»)
    Sunsets
    Beautiful sunsets Heavenly skies
    If you listen closely you can hear
    Animals cries.
    They’re calling their daughters
    They’re calling their sons.
    And when they hear it, they run to their mums.
    Night is arriving
    Animals are preparing to sleep.
    Owls are awakening
    They are starting to creep.
    A lot of Dark hours pass
    A mother wakes up to say,
    “Wake up little cubs.
    Be prepared for a brand new day.”
    II. Презентация проектов:
    T.: Now ,children, we are starting the presentation of our projects.
    The theme of the 1st project is “Are You a Friend of the Planet?”
    It was prepared by the 1st group.
    Before you start presenting your project, the Ecology teacher Tamara Vladimirovna will tell you some words about ecological problems.
    — Т.В.: Отношение людей к природе на протяжении истории менялось. В период слабого развития производительных сил и господства языческой религии люди верили, что причинив ущерб природе, прежде всего причиняешь ущерб себе. Поэтому буряты, тувинцы, якуты никогда не рубили деревья без необходимости, не убивали зверя, и не ловили рыбы больше, чем нужно. И прежде чем взять что-то у природы, как-бы просили у нее разрешения на это.
    «Цивилизованное» общество потеряло грань между необходимым и излишним. Очевидно, что дальнейшее развитие человечества по пути роста потребления ведет к экологической катастрофе. Материальный уровень жизни в США и ряде европейских стран считается идеалом. Вместе с тем, хотя в США живет менее 5% населения земли, эта страна потребляет более четверти невозобновимых ресурсов и выбрасывает более четверти объема всех загрязнителей природной среды.
    Чем раньше человечество сменит систему ценностей и сделает главной целью не рост материальной обеспеченности, а рост знаний и духовного совершенства человека, тем полнее оно может сохранить природу своей родной планеты. —
    Project №1
    “Are You a Friend of our Planet?”
    P1: People all over the world worry about nature. The problems of ecology are important. It is personal action that will help to preserve the world’s environment.
    These actions are simple and quick. Yet overall they will make an effective and positive contribution to the environment. There are many actions that each person can take every day. For example:
    P2: — Walk or ride a bike whenever possible;
    - Turn over lights and other electrical equipment when not in use;
    - Take shorter showers to save water;
    - Write on both sides of paper;
    - Put on more clothing in winter instead of turning up the heater;
    - Use public transport or your bike instead of a car;
    - Recycle oil, metal, paper, glass and plastic;
    - Do not leave the taps running;
    - Use mugs or glasses instead of plastic cups;
    - Use energy efficient light bulbs;
    - Do not pour oil, fat, milk or chemicals down the sink.
    — P3: People have always effected Nature.But during the last two centuries due to the development of industry mankind has transformed the environment radically. So we must ask the same question: “Are you a friend of the planet?”
    This is the newspaper made by members of our group. There is the article “Pollution” where you can read about the actions which can help our nature.
    In the right corner of the newspaper there are environmental slogans you can see in Great Britain or in the USA.
    - Please be quiet, leave radios at home.
    - Help to keep all water clean.
    - Protect wildlife, plants and trees.
    - Do not spoil the gardens- do not leave litter.
    - Do not take flowers and plants.
    - Do not damage the banks of the river.
    - Do not disturb animals.
    — At the bottom you see the three R’s:
    reduce, reuse, recycle.
    All of American children remember the three R’s.
    Reduce using electricity, water.
    Reuse glass bottles, books.
    Recycle newspapers, cartons, plastic bottles.
    — 1st group: You have listened our project “Are You a Friend of the Planet?”
    Are there any questions?
    — P…: What does your family reduce?
    1st: We reduce using electricity and using water. It helps to protect nature.
    P…: What can we recycle?
    1st: We can recycle metal, cans and tins…
    — T.: The theme of the second project is “One Person’s Trash is Another Person’s Treasure.” While girls are hanging their posters your Ecology teacher Tamara Vladimirovna will tell you about recycling. (следующее сообщение учителя экологии предшествует презентации 2-го проекта)
    — Т.В.: Академик П.Л.Капица писал, что мир идет к тому, чтобы в производственном кругообороте основой стало вторичное сырье- отходы, а первичные ресурсы были бы только добавкой к вторичному сырью.
    Избавиться от твердого мусора можно тремя способами: закапывать, сжигать и утилизировать. Однако мусорные свалки занимают много места и быстро заполняются, а сжигание загрязняет воздух. Поэтому пока утилизация мусора- единственный способ решения проблем, но для этого надо изменить привычное поведение людей, т.к. требуется сортировать мусор, собирая отдельно металл, бумагу, стекло, пищевые отбросы.
    Власти ряда штатов США приняли законы об обязательном использовании вторичного сырья. Переработка промышленных и бытовых отходов позволяет получить промышленную продукцию дешевле, чем использование ископаемого сырья. Переработка отходов привлекает новое поколение предпринимателей и крупные фирмы, которые смотрят на это как на способ делать хорошие деньги.
    В Японии жильцы каждого дома выстраивают по утрам ряды стандартных пластиковых баков, набитых мусором. Баки размечены цветом или надписями. Жители должны разделять мусор по категориям: сгораемый, несгораемый; отдельно баки для бутылок.
    Уговорить граждан сортировать мусор было непросто. В ход шли плакаты, автомашины, рекламные ролики по ТВ. Школьникам раздавались комиксы о приключениях мальчика- мусорщика. Шли в ход и угрозы. Сборщики мусора обещали возвратить его клиентам, если он не будет расфасован соответствующим образом по бакам, делать достоянием гласности имена нарушителей установленного порядка. Это привело к ожидаемому результату- домохозяйки тщательно соблюдают технологию, разработанную в бюро городской уборки.
    Проблема утилизации отходов становится общечеловеческой. Если мы хотим сохранить нашу планету для потомков красивой, удобной для жизни, а не в виде всемирной свалки, то за решение надо браться уже сейчас.

    — — — Project 2
    “One Person’s Trash is Another Person’s Treasure”
    P4: Today many people dump their garbage into streams, lakes, rivers and oceans. Some examples of this garbage are cans, paper, furniture and other household products. When plastic is dumped in lakes, ducks are at risk because they might be strangled and when dumped in the ocean, dolphins might be killed. Aluminum cans can cut the animals and fish. Everyone should look at what they throw away and try to throw away less.
    P5: Each person in the United States throws away about four pounds of trash daily. Put it all together and you’d fill 45000 trash trucks every day! About 1/3 of this waste comes from packaging. Some companies have begun to use less packaging. And lots of U.S. cities have started recycling projects. We’ve made the poster and you can see that:
    - aluminum can be used to make cans, foil, doors, window frames;
    - glass can be recycled to make glasses, jars, road filling;
    - rubber is used to make tires, auto hoses, carpet padding;
    - metal can be recycled to make cans, steel piping, sewer lids;
    - cloth – to make roofing, carpets, blankets, padding, paper;
    - newspapers are used to make boxes, towels, stationery;
    - plastics can be recycled to make toys, mulch, packaging, garbage bags.
    P6: Children in America remember the three R’s. They save the plastic food containers. They save the plastic bags they get at the grocery shop and reuse them. Before they buy something, they ask themselves the following questions: “Can I recycle it? If I have to throw it away, will it damage the environment?”
    — This bag (показывает пакет) is reusable and recyclable.
    Do not litter after use.
    This logo indicates the item is made from recycled materials.
    This logo indicates the item can be recycled.
    — T.: That was the second project. Have you got any questions? (задаются вопросы ко 2й группе)
    — Our 3rd group will present you the last project “Eco Problems in My Home Town”.
    While children are preparing for the presentation Tamara Vladimirovna will tell you about ecological problems of Bazarny Karabulak.
    — Т.В.: Базарнокарабулакский район является одним из красивейших в Саратовской области, но экологическая обстановка в районе- это источник постоянной головной боли.
    Обратимся к фактам. Через поселок проходит дорога, связывающая райцентр с Саратовом, Вольском, Балтаем,селами района. Автомобили идут день и ночь. А ведь в отработанных газах содержится свыше 170 вредных компонентов! Всего здесь с избытком, чтобы отравить человека: окиси углерода, различных углеводородов, окислов азота. При использовании этилированного бензина двигатель выбрасывает в атмосферу еще и соединения свинца, который опасен тем, что имеет свойство накапливаться в организме человека, вызывая смертельные отравления.
    Предприятия и организации района сжигают в год около восьми тысяч тонн бензина, свыше двенадцати тысяч тонн дизтоплива. Загрязняют атмосферный воздух и стационарные источники: котельные и т.д.
    Как обстоит дело с водообеспечением, охраной водных ресурсов в нашем районе? Основным источником водоснабжения в районе являются артезианские скважины. Водозаборы, артскважины, колодцы, родники должны быть огорожены в радиусе 25м, территория должна содержаться в образцовом санитарном состоянии.
    В нашем районе находится 24 малые речки в бассейнах двух рек Узы и Карабулак. Кроме того, здесь берет начало река Медведица. В настоящее время ни в одной из них нельзя напиться без риска заболеть или отравиться из-за сильного загрязнения водоемов канализационными стоками, отходами животноводства, нефтепродуктами и т.д. Современное состояние рек характеризуется как кризисное.
    Окружающая нас среда является частью нашего с Вами общего дома и мы должны быть в нем настоящими хозяевами. С сожалением приходится констатировать, что любая ложбинка, овражек превращены нерадивыми жителями в несанкционированные свалки (особенно в пойме реки Карабулак).
    На территории района отмечаются многочисленные изменения свойств почвы: эрозийные процессы, безвозвратные потери гумуса и питательных веществ, загрязнение промышленными отходами. Вывозя из своих дворов мусор, навоз, нечистоты, сваливая их в неотведенных местах нужно знать, что вы навели порядок во дворе лишь на некоторое время, природа постарается вам вернуть этот «порядок» через загрязнения подземных вод, атмосферного воздуха, что в конечном итоге отразится на нашем здоровье.
    Project 3
    “Eco Problems in My Home Town”
    P7: Pollution is hanging like a brown cloud over Saratov and Bazarny Karabulak. Dirt and smoke are pouring from cars and factories. Pollutionis spoiling the air we breath, and it’s harming our health. The problem of pollution is very important for Bazarny Karabulak. There is a road (указывает на карту Базарного Карабулака) leading to Saratov and a lot of cars polluting air. The air smells bad, it looks ugly. Pollution is a health problem too because it’s hurting people’s lungs.
    The landfill of Bazarny Karabulak is here (указывает на карту), but there are landfills along the river Karabulak and in different places of our town. Litter is
    — Where many people live together, litter is a problem. People don’t always put their garbage in the garbage bin. It’s easier to drop a paper than to find a garbage can for it. But litter is ugly. It makes the city look dirty and it spoils the view.
    Litter is a health problem, too. Food and garbage bring animals, which sometimes carry disease.
    P8: Well- operated landfills are dry, dark and airless; they are airtight and watertight to avoid contaminating our underground water. These conditions actually preserve garbage! Researchers have recovered 25-year-old newspapers from a landfill and found them still readable. Without water and air, even biodegradable products, such as bread or lawn clippings, break down very slowly. Now look at this poster. You see here all kinds of garbage, and how long they are decomposing.
    For example, traffic ticket decomposes 1 month, banana peel- up to six months. A wool sock decomposes 1 year, wooden sticks-4 years and wax paper cup-5years. A painted wooden stick decomposes 13 years, tin cans- 100 years, aluminum cans and plastic bottles- up to 500 years. Glass containers never disappear.
    P9: Sometimes people break rules when they visit the countryside. What happens when rules are broken? You can see the results of people’s behaviour in the forests around Bazarny Karabulak.
    I have painted this poster to show you these results. Look at it. You see that:
    — Baby trees are damaged.
    — Birds are disturbed;
    — Trees are painted.
    — The air is polluted.
    — The water is polluted.
    — The place isn’t cleaned up.
    — Litter is thrown away.
    — Animals are hurt.
    — The fire is left.
    T.: That was the 3rd project. Are there any questions to girls?
    (Дети задают вопросы участникам 3й группы.)
    Thank you, children. Sit down, please.
    — T.: Look at the blackboard. You see here some environmental international slogans. Can you guess what they mean?
    P1: Keep your country tidy!
    P2: Keep off the grass.
    P3: Put your litter in the bin!
    P4: Keep dogs under control!
    P5: Recycle!
    P6: Respect the life and work of the countryside!
    — T.: Children, what happens if people follow all these signs?
    P7: If people keep off the grass, they don’t damage nature.
    P8: If people keep the country tidy, they protect nature.
    P9: If people put the litter in the bin, they reduce pollution.
    P10: If people keep dogs under control, they don’t spoil the environment.
    P11: If people recycle, they don’t throw away litter.
    P 12: If people respect the life of the countryside, they don’t disturb wild animals.
    III. Заключительный этап:
    1) Подведение итогов.
    T.: Do you agree with the statement “To hurt the Earth is to hurt yourself”?
    P1: Yes, I do. Polluted air and water causes poor health of people.
    P2: I’m of the same opinion. Many people have bad teeth and week bones. So they often fall ill because of the pollution.
    P3: I think that pollution is a health problem because it is hurting people’s lungs. T.: So when we are sick we try to take care of ourselves. There is nobody but us to take care of the Earth.
    2) Экспертная оценка проектов.
    T.: You have presented all your projects. In addition to it I’d like to show you the file with material collected by the 4th group. This material concerns all the questions of environmental problems.
    You have worked very well, but there are experts who will state there own opinion.
    (Эксперты высказывают свое мнение о проектах.Затем приглашенный учитель английского языка подводит итоги презентации)
    — I think all projects are interesting and striking. Everybody has learned something new about recycling or about eco problems of our town. But our decision is that the project “Eco Problems of my Home Town” wins. Children find problems of Bazarny Karabulak very worrying. We liked it very much.
    T.: Thank you, Galina Genadyevna. Our discussion is over. I’m sure that you are real friends of our planet. We must do everything to keep the air, water and land clean.
    Good bye, children.

    Файлы: погода.ppt
    Размер файла: 1277952 байт.

    ( план – конспект урока 1 класс 5 класс. 6 класс 7 класс 8 класс 9 класс 10 класс Английский язык Литературное чтение Математика Музыка ОБЖ Окружающий мир Оренбургская область Физика ЦОР алгебра биология викторина внеклассное мероприятие география геометрия здоровье игра информатика история классный час конкурс конспект урока краеведение кроссворд литература начальная школа обществознание презентация программа проект рабочая программа русский язык тест технология урок химия экология