Автор конспекта:
Автор(ы): — Комарова Валентина Накочевна

Место работы, должность: — ТМК ОУ «Усть-Портовская средняя общеобразовательная школа-интернат»

Регион: — Красноярский край

Характеристики урока (занятия) Уровень образования: — среднее (полное) общее образование

Целевая аудитория: — Учитель (преподаватель)

Класс(ы): — 4 класс

Предмет(ы): — Родной язык

Цель урока: —

закрепить понятие об устном народном творчестве; Познакомить с

жанрами ненецкого фольклора. Вызвать восхищение ненецкой речью и

дать прикоснуться к культуре своего народа, стать участником

происходящих действий в сказке…

Тип урока: — Урок изучения и первичного закрепления новых знаний

Учащихся в классе (аудитории): — 10

Используемые учебники и учебные пособия: —

Е.Сусой Толанг книга"

Используемая методическая литература: —

Сборник методических разработок

Используемое оборудование: —

Кроссворд "Лаханако тэнз", Презентация "Лаханако тэнз"

Краткое описание: — Ход урока. I. Орг момент. II. Развитие речи.III. Словарная работаIV Работа над новым материалом. IV Работа над новым материалом.V. Песенное исполнение сказки учителем.VI. Толангова. VII. Итог. VIII. Д/з

Урок родной (ненецкой) литературы 4 класс

Тема: Лаханако. «Хорова»

Цель: закрепить понятие об устном народном творчестве; Познакомить с

жанрами ненецкого фольклора. Вызвать восхищение ненецкой речью и

дать прикоснуться к культуре своего народа, стать участником

происходящих действий в сказке…

Оборудование: Презентация, цветок-семицветик, кроссворд, карточки.

Ход урока.

I. Орг момент.

Приветствие, готовность к уроку.

II. Развитие речи.

1. Сообщение учителя:

«Ненэй ненэцие″ илангана′ хуркари сянако″

танесеты″. Теда хибяхарт тарем ни сянакур. Ненэця″ манзетыне″:

«Вададамда′ хось яма» «Нгобкарт вадам′ ни соя». Вадам′ мер

хомбада, хонаркодан мер вадам′ хамбада ненэць ингудота

ненэць. Маня″ теда тарем сянакодава″. Тикы сянако нюмда

хуркари нгэсеты6 «Вандако», «Пад тер», «Маранга ед», «Хан

тер», «Туцяко».. Мань тикы сянако вада падарт падынась. Нерде

толэйда. Сянакова нюмда «Лэмороко»

2. Нгацекы“ сянако’ вади’’ толаби“)

3. Сянакурма.

Мань хонаркуртадм, пыдара“ пуй вад“ мер хэтывангуда“.

(Нгацекы“ нито’ пуд пуй вади“ хэтыби“)

___Нер лэмороко муномондасяне, намдасар?

___Пи’ саля тяхамна тирць хаясь. (1 ученик)

___Тикы пит“ саля ханяна хэса?

___Хэ’ ту парадэйдась

___Тикы хэ’ ту ханяна хэса?

___Сарер хабтадась.

___Тикы сарер ханяна хэса?

___Я’ нгыл подась.

___Тикы яр ханяна хэса7

____Нгэт нгылы.

4. Нгацекы нито’ пуд юнравсо вади“ хэтыби“, нгоб нядо’ пуй

вади“ мер хэтыби.

III. Словарная работа

1. Карточки. (10 карточек)

Луца вадавна падвы иры нювм′ ненэй вадавна хо.

Карандашхана енахалт.

Ноябрь а) Саво′ иры б) носиндалава иры в) хаерад′

иры г) марь′ иры д)пад″дева ельць иры

е)нюдя пэвди″ иры

2. Объяснене учителя:

(мар – хора, илебця′ хора. Ноябрь – илебця хора иры). Тикы

иры ельцянгана ты′ пэртя″илебцие″ нюракунга′. Ты″

пэрти″ илангана ноябрь- марь′

иры- илебця″ хор″ иры. Ненэй вадавна тикы иры тамна

сидя нюмда. Ханена ненэцие″ понгана тикы иры нюмда

носиндалава иры. Ханена″ нохона′ хане″.

Няхаромдэй нюмда- Нюдя пэвди″ иры.- -месяц малой

темноты.

3. Ялям′ падыбава. Ханзер падангува″ ненэй вадавна ирым′?

IVРабота над новым материалом.

1. Рассказ ученика. «Нгарка нгэрм я хайвэ»

Ненэцие“ нгока тэнз нгэрм ям’ сюрте по ямбан′мюсермы“. Тикы ненэцие“ илам’ сибянгэ вадець нивэдо’ пирас. Я’ тингана нгамгэ хадкэнгавам, нгамгэ хаер нерде нгадибернга таддикад пакаланга, нгамгэ я’ сармик тирць нидо′пирас-мал хамеда ямывадидо серо’ теневаван харвавы“. Илемидо′, нито’ илеми″, се″вадецетвы″. Тарем хуркари″ лаханако“ нгадимы“, се, хуркари хынабц“.

2. Кросворд «Лаханако′тэнз″»

4

т

5

1

с

а

м

б

д

а

б

ц

н

л

а

е

ц

р

2

е

р

о

т

а

-

с

е

е

к

ы

6

7

2

3

м

/

в

в

1

3

х

э

б

и

д

я

-

л

а

х

а

н

а

к

о

ю

ы

л

д

д

н

е

а

а

е

а

к

л

р

б

м

о

4

в

э

к

о

л

а

б

ц

я

м

5

я

р

а

б

ц

Работа в группах. Первая группа отгадывает слова по

горизонтали. Вторая группа – слова по вертикали. За каждое

правильно отгаданное слово группа получает жетон.

По горизонтали: 1- шаманское песнопение; 2-шуточная песня;

3- миф-сказка; 4-детская песня-дразнилка; 5- эпическая песня.

По вертикали: 1-сновидение; 2-эпическая песня с элементами

историзма; 3-предание, житие; 4-бывальщина о сглазе; 5-детская

сказка; 6-сказочка; 7-предание.

( Запись слов в тетрадях). Подсчитываем правильные ответы,

сколько жетонов, столько правильных ответов.

V. Песенное исполнение сказки учителем.

1. Лаханакова. «Теда намдувандара лаханако невхы лаханако

юдюмдей пеляда нгэдакы. Нисяеми толавы сиив яля мэнгадась.

Мань тамалянгана нгацекэдм, хонаравэв нгэсьтыдм, сидювани

ельцянгана нгани мэкад ендалаха мун сими илнараха нгэсеты.

Лаханако нгоб ненэця илам ваденга. Тикы ненэць хурка нгэвам

мань намдвани сер падынась. Теда инзеледа.

Инзелеванда сер Харючим вадетета вада хара хода.

Енэ – ей Харевчей-нгэй

Енцидов моевпей – нгэй

Луцаев помнов-нгэй

Илебев помнов – нгэй (Нга-а).

Сесипой лахана: «Илебя помна енцида моепи. Ты ерв пыда

нгэнив.

Та мась, енэей Харевчей-нгэй

Сидярей марцярей — нгэй

Илебевам лядпей-нгэй,

Луцаевам лядпей – нгэй (Нив нгэнгу!)

Сесипой лахана: «Мэбете ненэць нгэнив, тыда манэсарнга»

Енэей Харевчей-нгэй

Сидяндов помнов-нгэй

Таркантов помнов-нгэй

Неру салев нгыдей-нгэй. (Нгэвъе!)

Сесипой лахана: «Енэй Харючи пирцякая ненэць нгивы нгэнив»

Енэей Харевчей-нгэй

Сяквавэйнандов-нгэй

Тэей сюрневам – нгэй

Ян хамолангов – нгэй. (Нгэхэрнгая!)

Сесипой лахана: « Енэй Харючи сядота ненэць нгнив»

Сидядов сэвадов-нгэй

Енэей Харевчей-нгэй

Ябта пянгарэй-нгэй

Енахалмэрахов-нгэй. ( Ханя нга!)

Сесипой лахана: «Сэвхаюда ябта пянгар енахалмэраха нгэвэхэ»

Сидядов падудов-нгэй

Енэей Харевчей-нгэй

Мэпатэй манзятов-нгэй

Сарадавов мянэй-нгэй.

Сесипой лахана: «Падуюда няръявэхэ, нгадьбята сарадава мянха»

2.Лаханако пуд лаханава.

Лаханакона тэнз нгамгэ? (Сесавэй лаханако)

Нгамгэ вада хара хосада, падыда. (Нгацекы падна).

Теда толэйда. харакуто сер вадеяда.

(Нгацекы толабидо:

«Сидяри марцяри илебям лядпи»;

«Тарканда помна неру саля нгыди»;

«Тюуй сюррям яр хамола»,

«Сидяда сэвда ябта пянгар енахалмэраха»;

«Сидяда падуда сарадава мян».

VI. Толангова.

1. Чет нгацекы лаханаком’ «Хорова» муноць толаби“.

2. Лаханава: Тюку лаханако тэнзам’ таслара“. (лаханако)

Нгамгэ нямна нгэда лаханако? (Хоровако, теня, варк, ханавэй, сармик, ингней)

3. Самостоятельная работа.Пересказ.

Презентация «Хорова»

VII. Итог. Нгамгэ толаха лаханако тэнз теневада?

VIII. Д/з стр. 36-42.Толаба, вадець.

Файлы: План.имя короткое.doc
Размер файла: 39424 байт.

( план – конспект урока 1 класс 5 класс. 6 класс 7 класс 8 класс 9 класс 10 класс Английский язык Литературное чтение Математика Музыка ОБЖ Окружающий мир Оренбургская область Физика ЦОР алгебра биология викторина внеклассное мероприятие география геометрия здоровье игра информатика история классный час конкурс конспект урока краеведение кроссворд литература начальная школа обществознание презентация программа проект рабочая программа русский язык тест технология урок химия экология