Автор конспекта:
Автор(ы): — Мукатова Махабат
Место работы, должность: — ГБОУ СОШ с.Богдановка
Регион: — Самарская область
Характеристики урока (занятия) Уровень образования: — основное общее образование
Целевая аудитория: — Все целевые аудитории
Класс(ы): — 6 класс
Предмет(ы): — Английский язык
Краткое описание: — Spotlight 6
Фотография урока английского языка
1. 6 класс
2. Тема урока:«Рисуем цифры»
3. Учебник Ваулина Ю.Е, Дули Д., Подоляко О.Е., Эванс В. «Spotlight’6»
4. Тип урока:урок развития информационных умений, интегрированный урок
5. Цели урока:
a. Образовательная цель– интегрировать знания математики и английского языка по теме «Диаграммы», развивать информационные компетентности учащихся:
o умения реконструировать текст на основе аудирования;
o умения переводить визуальную информацию в вербальную;
o умения соотносить звуковую информацию со зрительными образами;
o умения переносить текст в наглядное изображение (график/диаграмма) и наоборот;
o умения сравнивать показатели.
b. Развивающая цель– развивать у учащихся воображение, память, логическое и аналитическое мышление, языковые, интеллектуальные, познавательные способности, механизм языковой догадки, готовность вступать в иноязычное общение.
c. Воспитательная цель– воспитывать умение работать в паре и индивидуально, слышать и слушать друг друга, развивать эстетический вкус при работе над оформлением информации, стимулировать интерес учащихся к изучению иностранного языка через интересные формы и методы работы, а также интеграцию с другими дисциплинами
6. Формы организации познавательной деятельности учащихся:индивидуальная, фронтальная, парная
7. Методы:словесные, наглядные, частично-поисковые
8. Техническоесопровождение: компьютер, программа для электронной доски “InterwriteWorkspace”, аудиоколонки
9. Приложение 1 фотография урока на русском языке
Приложение 2 рабочий лист учащегося
Приложение 3 вопросы исследований на домашнее задание
Приложение 4 презентация в программе “InterwriteWorkspace”
Приложение 5 аудирование в формате mp3
Ход урока
Актуализация
Организационный момент
—
1
В программе “Interwrite Workspace“ нет возможности автоматического создания диаграмм. Поэтому можно работать с данным заданием в режиме MS Powerpoint: учитель вносит данные опроса в таблицу, выводит результаты на экран и презентует в виде диаграммы.
Good afternoon, boys and girls. Take your seats. Ok. I see everybody is ready.
Введение в языковую среду
— How are you, Valery?
— Fine.
— Good.
— …
— Thanks for your answers. Now let me see: x pupils feel fine, x – good, x – so-so, and x — bad. Let’s draw these numbers. We may say that all in all we are fine. That’s nice. Thus, we can begin our lesson.
— Guys, do you like Maths?
— …
-
2
Good. Today we’re going to do some arithmetic in English. Now, Roma, will you read the heading of our lesson on the screen, please?
— DRAWING NUMBERS.
— Thanks. Ok, now let’s look at the pictures. What is the connection between them and the name of the lesson?
— …
— Right. We can present some information without any words.
Целеполагание
— I see you’re ready to tell me the aims of the lesson.
— I think, the aim of the lesson is to study Maths in English.
— The aim of the lesson is to get information about graphs.
— …
— You’re absolutely right.
Основной этап
3
Развитие лексических навыков
в монологических высказываниях
— Now look at the screen. There are three graphs on it. Please, match the words and the pictures. Why are they called so? A bar graph? A pie chart? A line graph?
-
Для соединения изображений и понятий используется инструмент «Линия» (стрелка) или «Перо» (произвольная черта).
…
-
4
Yes, they look like a pie, a bar, and a line. Well done! It’s time to find out what each chart is. Let’s read their definitions and match them with the names of the graphs. Igor, will you begin?
— A pie chart: This type of graph consists of sections, the most important one may be separated from the rest of the chart.
— A line graph: This type of graph shows information changing over time.
-
Первоначально ученики выполняют задание на рабочих листах. Для соединения типов диаграмм и их определений на интерактивной доске используется 1) прием перетаскивания цветных прямоугольников, 2) инструмент «Линия» (стрелка), 3) «Перо» (произвольная черта).
A bar graph: This type of graph is often used to compare two or more things.
— Thanks for your work. Let’s see how well you understand these types. For example, you were to show the results of the Class survey “What season is your birthday in?” What type of graph would you choose?
-
В связи с тем, что названия исследований, предлагаемых учителем с целью контроля понимания, достаточно нелегко воспринять на слух, их можно заранее написать на меловой доске, чтобы переключить внимание учащихся и дать отдых глазам.
I’d choose a pie chart.
— Right. And now imagine that you were given a task to make a survey “The popularity of the name IVAN among newly-borns during the last five years in our town” what graph would you use?
— I’d use a line graph.
— Well done!
Развитие умений переносить
текст в наглядное изображение
-
5
Ok, as you remember last lesson we had a survey “What’s your favourite ice cream?”. Well, I’ve distributed the results of it. Please, read the information and present it in a pie chart. Work on you sheets, please.
— …
— Vitaliy, please, draw your pie chart on the board.
-
Первоначально ученики выполняют задание на рабочих листах. Для заполнения диаграммы на интерактивной доске используется инструмент «Перо» или «Маркер». После заполнения диаграммы цветом, ученик подписывает количество процентов на каждом секторе.
…
— Do you agree, Polina?
— …
— Great, Vitaliy. Thanks. Anastasia, please, read the chart.
— Fifty per cent of the group like eating chocolate ice cream.
— Twenty-five per cent of the group prefer banana one.
— Twenty-five per cent of the group like having strawberry ice cream.
— So, what’s the most favourite ice cream in our group?
— Chocolate.
— Right. Unfortunately, my favourite pistachio one is not among your favourites.
Развитие умений переносить
наглядное изображение в текст
-
Первоначально ученики выполняют задание в парах. После обсуждения ученики презентуют анализ итоговых оценок по английскому языку за 3-5 классы обучения в парах.
6
That’s enough for pie charts. Let's pay attention to a bar graph. You see a graph that shows progress of your group in English from Class 3 to Class 5. The red bar demonstrates the number of students who had final “excellent” marks, the blue one – final “good” marks. Read the bar graph in pairs and be ready to present the picture of your progress in Class 3, 4, and 5. Look at the example, please: “Thirteen students had final excellent mark in English in Class 3.”
— …
— Alina and Zhenya, will you tell the group about your progress in English in Class 3?
— Thirteen students had final excellent mark in English in Class 3. Five students had final good mark in English in Class 3.
— …
— Good job!
Совершенствование навыков
аудирования и реконструкции текста
-
7
There goes the last task connected with a line graph. Work on your sheets of paper, please. Listen to the record and fill in the missing information. Then draw a line graph under the text. The title is Meteor Sightings. What do you think it’s about?
— …
-
Ученики слушают текст, составленный и записанный самим учителем в звуковом редакторе “Audacity”, после чего добавленный на слайд в виде звукового файла. Один из учащихся заполняет пробелы непосредственно на доске с помощью инструмента «Перо» или «Рукописный текст».
Right. We can suppose that the text will be about the number of meteors people saw at different time. So, be very attentive.
— …
— Let’s check your work. Pavel, could you read the text?
-
8
This is a graph showing how many meteors people saw at different time on the night of 23rd June 1998. They saw only one meteor at 10 in the evening. Three hours later they saw two meteors. We can say that the peak was at half past two. People saw seven meteors at that time.
— Well done! Antony, please, come to the blackboard and draw a line graph.
— …
-
Ученик строит линейный график с помощью инструмента «Перо» или «Линия».
Great!
Подведение итогов
Рефлексия
9
— Thank you, children. Let’s check what you’ve learnt at the lesson. Please, put the words on your sheets in the correct order to make up the definitions of graphs. Eliza, could you do it at the blackboard?
— A bar graph is a graph that is used to compare two ore more things.
-
Первоначально учащиеся выполняют здание на рабочих листах. Отвечающие у интерактивной доски преобразуют наборы слов в определения, используя инструмент «Перо» (то есть нумеруя слова сверху) или прием перетаскивания, так как все слова справа наложены на слайд независимо друг от друга.
A pie chart is a graph that has several sections.
— A line graph is a graph that shows information changing over time.
— Absolutely right. Thank you. So, guys, do you see the connection between Maths and English?
— …
— Was it difficult to graph at the English lesson?
— …
— The marks for the lesson are the following: ….
Домашнее задание
-
10
У каждого учащегося на рабочих листах дано домашнее задание, которое необходимо сделать в форме опроса на предложенную тему.
Good. The last thing is your home task. Work in pairs and carry out a survey. Each pair has its own question. Then be ready to present the results of your survey in class. Your presentation must consist of your speech and a graph of the most suitable type. Let me give you an example. I've asked your class teacher what season your birthdays are. Look at the pie chart, please. Here you can see the results of the survey. Forty per cent celebrate their birthday in summer. Twenty-seven per cent have birthday in winter. Twenty per cent were born in spring, and thirteen of you have birthday parties in autumn. Clear?
— Ok. Thanks for your work. Good buy, boys and girls.
Файлы: предсказание судьбы.zip
Размер файла: 23685 байт.